افزایش ماندگاری میوه‌جات تا چندین ماه با اختراع نانویی گروه کیمیاگستر ایرانیان

۰۳ اسفند ۱۴۰۱ | ۰۲:۰۸ کد : ۲۱۳۹۴ آخرین اخبار
تعداد بازدید:۱۶۰
افزایش ماندگاری میوه‌جات تا چندین ماه با اختراع نانویی گروه کیمیاگستر ایرانیان

نماینده گروه کیمیاگستر ایرانیان از ساخت محصولی نانویی خبر داد که از فاسد شدن میوه‌ها جلوگیری می‌کند و بسته به نوع میوه، ماندگاری آن را بین دو تا سه ماه افزایش می‌دهد!

محمدرسول غلامی؛ مدیر فنی استارت‌آپ "کیمیاگستر ایرانیان" اظهار کرد: محصول ما، ماده پوشش‌دهنده میوه است که مدت زمان نگهداری میوه را بسته به نوع میوه بین دو تا سه ماه نگهداری می‌کند که البته بستگی به نوع میوه دارد.

وی گفت: به عنوان مثال محصولی همانند توت‌فرنگی را به عنوان میوه هدف انتخاب کردیم که میوه بسیار حساسی است چراکه این میوه ظرف سه روز خارج از یخچال فاسد می‌شود اما زمانی که این میوه با محصول ما پوشش داده می‌شود بعد از مدت سه هفته سالم می‌ماند.

مدیر فنی این استارت‌آپ تصریح کرد: ما نزدیک به سه سال است که بر روی این محصول کار می‌کنیم ضمن آنکه آنالیزها و مجوزهای اولیه این محصول را گرفته‌ایم و مورد تأیید نیز بوده است و هم‌اکنون نیز در حال دریافت مجوزهای بعدی هستیم.

غلامی خاطرنشان کرد: اعضای این استارت‌آپ 4 نفر هستند که تحصیلات اعضای این تیم در زمینه‌های نانومواد، مهندسی شیمی، MBA و شیمی دارویی است.

وی گفت: در موضوع پوشش، پوشش‌های پلاستیکی را به حالت وکیوم استفاده می‌کنند که مشکلات زیست‌محیطی و آلودگی محیط زیستی را به همراه دارد. در بعضی موارد دیگر نیز پارافین یا موم مورد استفاده قرار می‌گیرد که اینها نیز سرطان‌زا است در حالی که محصول  استارت‌آپ ما، خوراکی است، هیچ سمیتی ندارد و کاملاً گیاهی است.

غلامی ادامه داد: این پوشش بعد از برداشت محصول و قبل از بسته‌بندی به آن زده می‌شود و بعد از آن این محصولات آماده صادرات یا انتقال به سردخانه می‌شود. گاهی اوقات نیز مشاهده می‌شود که واکس‌هایی به پرتغال یا سیب زده می‌شود که بسیار خطرناک و سرطان‌زا هستند و اگر با چاقو روی آن را خراش بدهید، بریده‌های سفیدی ایجاد می‌شود که این دقیقاً همان واکسی است که به میوه‌ها زده می‌شود.

مدیر فنی این استارت‌آپ خاطرنشان کرد: این محصول کاملاً خوراکی و پایه گیاهی دارد، طعم میوه را به هیچ عنوان تغییر نمی‌دهد، بوی آن را تغییر نمی‌دهد و کاملاً مورد اطمینان است و حتی این ماده‌ای که در این محصول  به کار برده می‌شود در صنایع غذایی نیز استفاده می‌شود و تأییدیه FDA آمریکا را نیز دارد.

به گزارش تسنیم؛ یکی از بزرگترین چالش‌ها در زنجیره تأسیس مواد غذایی، هدررفت آن است به طوری که ضایعات مواد غذایی به عنوان یکی از عوامل اصلی تولید گازهای مخرب گلخانه‌ای محسوب می‌شود، استفاده از روشی که ماندگاری محصولات را افزایش داده و کیفیت و ایمنی محصول را حفظ کند یکی از راه‌حل‌های وضعیت موجود است.

این استارت‌آپ با حمایت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ریاست جمهوری (تحت عنوان نانو استارت‌آپ) در سال 98 فعالیت خود را براساس چالش موجود بخش صادرات در زمینه افزایش ماندگاری، حفظ کیفیت و افزایش زمان انبارمانی محصولات کشاورزی تخریب‌پذیر با استفاده از تکنولوژی NCT و با استفاده از فناوری نانو آغاز و در سال 99 با ورود به برنامه نانو استارت‌آپ فعالیت خود را شروع کرد و هم‌اکنون با تشکیل تیم فنی مجرب در حوزه کارآفرینی و مدیریت کسب و کار، مهندسی صنایع غذایی، نانو فیزیک، شیمی دارویی، مهندسی شیمی و همچنین مشاوره کارشناسان نانو استارت‌آپ و اساتید دانشگاه کاشان در مرکز نوآوری و تجاری سازی دانشگاه کاشان در حال فعالیت است.


نظر شما :